dějiny Star Wars
Záležitost "canonu"
Aby množství vydávaných děl, nevytvořilo z naší oblíbené galaxie jeden obrovský guláš, tak byla (krom rozdělení do ér) ještě stanovena takzvaná canonita. Ta představuje jakýsi žebříček věrohodnosti, podle ktérého se fanoušek může "snáze" orientovat v tom, co brát a co nebrát "vážně".
G canon - 6 filmových epizod (momentální nejnovější vydání na DVD) a vše co je vydané přímo Georgem Lucasem
T canon - Animovaný film a kreslené seriály Clone Wars, plus připravovaný hraný seriál. Tento canon je trošku sporný, LucasArts jej sice stanovil jako nadřazený nad C canonem, ale upřímně, málo který fanoušek je sto překosnout vůbec myšlenku na to, že by to snad mohlo být bráno vážně
C canon - Valná většina románů, komixů a her, které prošli schválením LucasArts a byly uznány za canon
S canon - Spíše starší záležitosti typu komixové Marvelovské classic Star Wars serie, které sice určitým způsobem sedí do timeline, ale mnozí fanoušci je nerespektují a byli by raději na ně zcela zapoměli
N canon - Vše ostatní, brané čistě jen pro zábavu (série Infinities, parodie, fandovské příspěvky a ostatní)Jak to bylo dál
Timothy Zahn samozřejmě není jediný, kdo by si zasloužil zmínku, má li se mluvit o průkopnících expandovaného univerzia.
Ve stejném roce, tedy 1991, obrátili galaxii naruby pánové Tom Veitch a Cam Kennedy svojí nekmpromisní komixovou sérií Dark Empire, ve které vzkřísili obávaného sithského pána Sidiouse a s ním i Impérium.
Na toto dílo navázal o tři roky později Kevin J. Anderson knižní trilogií Jedi Academy, ve které popsal události, jež vlastně stanovily směr, jakým se Univerzium dále bude ubírat.
Roku 1995 nastartovala LucasArts revoluci ve vývoji thirtperson stříleček díky hře Dark Forces, která se tak v podstatě stala 11 nejprodávanější hrou devadesátých let. Dočkala se hned několika podobně úspěšných pokračování a dokonce i novelizace.
1996 byl dalším slavným rokem pro Hvězdné Války. Na svět přišel multimediální projekt Shadows of the Empire, obsahující román (Steve Perry), komix (John Wagner a Kilian Plunkett), hru (LucasArts) a spousta dalších doplňujících maličkostí. Světlo světa tak spatřili Princ Xizor, Guri, Rendar a další.
Poslední dílem, nebo spíše super-dílem, které je třeba zmínit, hovoří-li se o základech expandovaného univerzia, je komixová série Tales of the Jedi, kterou mají na svědomí pánové Tom Veitch a Kevin J. Anderson (+velké množství kreslířů). Tito lidé spolu dali dohromady skutečně hutný základ pro děj v dobách dávno předcházejících filmový děj, kdy Sithové, Jediové a Madnaloriani vedli velkolepé války, kdy Síla neměla tak striktně určené hranice a kdy nic nebylo nemožné. (MW)
Jak šel čas...
Ačkoly pokusy byly už dříve (Marvel Star Wars komixy, Splinter of the Mind's Eye...), tak ten pravý rozmach expandovaného univerzia nastartoval až Timothy Zahn svojí trilogií o velkoadmirálu Thrawnovi.
Stalo se tak v květnu roku 1991, kdy nakladatelství Bantam Spectra vydalo román Heir to the Empire.
Svět Hvězdných Válek byl najednou obohacen o nové, brzy velice populární postavy, jako Mara Jade, Thrawn, sourozenci Solovi a další. Ti byly ale podradní, na prvním místě totiž stál fakt, že příběhy Jediho Luka Skywalkera, pašeráka a lamače dívčích srdcí Hana Sola, statečné princezny Leiy, neohroženého Chewbaccy a potřeštěné dvojce droidů, pokračovaly.
Popularita trilogie zvedla vlnu navazujích románů, komixů, počítačových her a dalších zdrojů, které pomalu, avšak geometrickou řadou, vyplňovaly mezery události mezi, za, ale i před, dnes již starou, filmovou trilogií.
Nad vším tím boomem se snažil a snaží stále, držet ochranou ruku samotný otec Hvězdných Válek George Lucas se svým týmem z LucasFilmu.
Éry života předaleké galaxie
Lucasfilm Ltd. a Lucas Licensing stanovili 7 ér, chcete-li kategorií, do kterých dnes díla ze světa hvězdných válek řadíme. Prvních 6 rozseklo časovou osu na 7 období, z nichž v prvním, předrepublikovým, se nepublikuje. Sedmé období, legacy, je prozatím nekonečné a zasahuje daleko do neznámé bodoucnosti. Sedmá éra pak představuje paralelní realitu, ve které se autoři vyžívají bez pravidel a dosystosti. Touto érou se zde ovšem nezabýváme.
Ostatní jsou popsané na následujících odkazech (Značka (NU) v textu poukazuje na možnost nepřesného umístění, či dokonce N-canonu):Záležitost "canonu"
Aby množství vydávaných děl, nevytvořilo z naší oblíbené galaxie jeden obrovský guláš, tak byla (krom rozdělení do ér) ještě stanovena takzvaná canonita. Ta představuje jakýsi žebříček věrohodnosti, podle ktérého se fanoušek může "snáze" orientovat v tom, co brát a co nebrát "vážně".
G canon - 6 filmových epizod (momentální nejnovější vydání na DVD) a vše co je vydané přímo Georgem Lucasem
T canon - Animovaný film a kreslené seriály Clone Wars, plus připravovaný hraný seriál. Tento canon je trošku sporný, LucasArts jej sice stanovil jako nadřazený nad C canonem, ale upřímně, málo který fanoušek je sto překosnout vůbec myšlenku na to, že by to snad mohlo být bráno vážně
C canon - Valná většina románů, komixů a her, které prošli schválením LucasArts a byly uznány za canon
S canon - Spíše starší záležitosti typu komixové Marvelovské classic Star Wars serie, které sice určitým způsobem sedí do timeline, ale mnozí fanoušci je nerespektují a byli by raději na ně zcela zapoměli
N canon - Vše ostatní, brané čistě jen pro zábavu (série Infinities, parodie, fandovské příspěvky a ostatní)Jak to bylo dál
Timothy Zahn samozřejmě není jediný, kdo by si zasloužil zmínku, má li se mluvit o průkopnících expandovaného univerzia.
Ve stejném roce, tedy 1991, obrátili galaxii naruby pánové Tom Veitch a Cam Kennedy svojí nekmpromisní komixovou sérií Dark Empire, ve které vzkřísili obávaného sithského pána Sidiouse a s ním i Impérium.
Na toto dílo navázal o tři roky později Kevin J. Anderson knižní trilogií Jedi Academy, ve které popsal události, jež vlastně stanovily směr, jakým se Univerzium dále bude ubírat.
Roku 1995 nastartovala LucasArts revoluci ve vývoji thirtperson stříleček díky hře Dark Forces, která se tak v podstatě stala 11 nejprodávanější hrou devadesátých let. Dočkala se hned několika podobně úspěšných pokračování a dokonce i novelizace.
1996 byl dalším slavným rokem pro Hvězdné Války. Na svět přišel multimediální projekt Shadows of the Empire, obsahující román (Steve Perry), komix (John Wagner a Kilian Plunkett), hru (LucasArts) a spousta dalších doplňujících maličkostí. Světlo světa tak spatřili Princ Xizor, Guri, Rendar a další.
Poslední dílem, nebo spíše super-dílem, které je třeba zmínit, hovoří-li se o základech expandovaného univerzia, je komixová série Tales of the Jedi, kterou mají na svědomí pánové Tom Veitch a Kevin J. Anderson (+velké množství kreslířů). Tito lidé spolu dali dohromady skutečně hutný základ pro děj v dobách dávno předcházejících filmový děj, kdy Sithové, Jediové a Madnaloriani vedli velkolepé války, kdy Síla neměla tak striktně určené hranice a kdy nic nebylo nemožné. (MW)